Mindfulness

We kennen allemaal de momenten van niet aandachtig zijn. We kunnen vergeetachtig zijn of dingen doen op de automatische piloot. We hebben het gevoel niet meer in contact te staan met onszelf, met het werk wat gedaan moet worden of de wereld om ons heen.

We piekeren, hebben last van angst of pijn van fysieke of psychische aard of zijn bezig met alles wat nog voor- of achter ons ligt. Dit kan leiden tot toename van spanningen, somberheid, overmatig piekeren en lichamelijke klachten.

Doelbewust aandacht besteden aan het hier en nu

Mindfulness betekent ‘bewust gewaar zijn van de ervaring van moment tot moment zonder oordeel’. Je traint om doelbewust aandacht te schenken aan alles wat zich voordoet van moment tot moment.

Je ontwikkelt handvatten om een balans te vinden in het dagelijkse- en werkende- leven, ook bij moeilijke of ingrijpende gebeurtenissen en ervaringen.

De Mindfulnesstraining bestaat uit een combinatie van oosterse meditatietechnieken en westerse cognitieve gedragstherapie. De grondlegger is Jon Kabat Zinn.

Het vergroten van veerkracht

De aandachtstraining is er op gericht om de spiraal van automatische patronen zoals negatieve gedachten over jezelf, de ander of je omgeving, piekeren of gevoelens van onrust en spanning te doorbreken.

Je leert om meer aanwezig te zijn in het dagelijkse leven. Hierdoor kun je vanuit vrijheid bewust keuzes maken en gerichte acties ondernemen. Je persoonlijke effectiviteit en veerkracht worden hiermee vergroot.
Deze training wordt niet vergoedt vanuit het basispakket van uw zorgverzekering, soms wel vanuit het aanvullende pakket (neem contact op met uw zorgverzekering!).

Cursusaanbod overwegend in de avonduren: